Operational Services
<span>STM<sup>®</sup> - A16 Rotterdam</span>
Jaar: 2024-2025

Half miljoen unieke personen bereiken via gerichte online communicatie! Social Traffic Management® en Ask&GO x A16 Rotterdam!

Voor de vervanging van het viaduct over de Hoofdweg in Rotterdam moest de A16 in het voorjaar van 2024 tweemaal gedeeltelijk dicht. Daarnaast was de Hoofdweg bijna een maand afgesloten voor verkeer. Dit bracht uiteraard de nodige hinder met zich mee.

Met Social Traffic Management® hebben we, in goede afstemming met het project, in 2 maanden tijd meerdere social mediacampagnes gedraaid om reizigers en omwonenden te attenderen op de afsluitingen, de verwachte hinder, de te nemen omleidingsroutes en de beschikbare alternatieven. Daarnaast hebben we Ask&GO ingezet om reizigers te helpen met hun reis- of routevraag. In 4 weken tijd hebben we daarmee zo’n 800 reizigers op weg geholpen.

Campagnes

In de verschillende campagnes richtten we ons op uiteenlopende doelgroepen zoals de inwoners van de wijken rondom de afsluiting, weggebruikers op de omleidingsroutes, dagjesmensen Koningsdag Rotterdam, werknemers en bezoekers van het Alexandrium Shopping Center en het fietsverkeer over de Hoofdweg. Om iedereen op passende en persoonlijke wijze te bereiken kwam hier een brede platformmix aan te pas.

Door een intensieve en prettige samenwerking met Rijkswaterstaat, bouwcombinatie De Groene Boog en Zuid-Holland Bereikbaar hebben we op meer dan 8 verschillende social media platforms de uiteenlopende doelgroepen weten te bereiken. In totaal zijn hiermee een half miljoen unieke personen bereikt en is de berichtgeving zo'n 3,5 miljoen keer gezien!

Het is nog niet gedaan met de werkzaamheden. Tot medio 2025 volgen nog afsluitingen van de A16 en Hoofdweg ter hoogte van het viaduct. We kijken er naar uit om onze online publiekscommunicatie ook dan weer grootschalig in te kunnen zetten.

"Op naar minder hinder(beleving)!"
Werkzaamheden aan de A16 Rotterdam